Търсене в този блог

понеделник, 12 август 2019 г.

Пътека на здравето - Банкя

Август започва с големи жеги и отново в средата на седмицата потърсихме спасение някъде по-далече от напечения софийски асфалт. Далече, далече, но да не е много далече, защото сме само аз и децата... Когато наскоро се разхождахме по пътеката между Бистрица и Железница, онова дяволско изобретение джипиес-а неколкократно се опита да ни подлъже и да ни закара на "Пътека на здравето" в Банкя. Какъв по-подходящ момент да проверим къде е искало да ни заведе?! Попрочетох в нета, добре звучи пътеката, а е и лека и ясно маркирана, тъкмо като за нас. Въпреки това дори и на нея успехме да се изгубим и то цели два пъти, но за това по-късно.

Началото на пътеката е на кръстовището на улиците Иван Вазов и Сливница в близост до военния санаториум. Пътеката е кръгова, с дължина 6-7 км и е почти равна - денивелацията по цялата пътека е 100 м. В началото се движи покрай река Градоманска, а на всеки 100 м има табелки, които информират за изминатото разстояние, надморската височина и посоката на движение.
    По пътя има изградени пейки и лостове за спорт.

Пътеката се разделя и събира на два алтернативни маршрута три или четири пъти, като когато се стигне до полянката на следващата снимка  - с лостовете и пейките, двата ръкава се разделят окончателно (точно тук започва кръгът на пътеката)

Тук вариантите са два - можете да пресечете полянката наляво и да тръгнете по стълбите нагоре или да постъпите като нас и да продължите направо. Ако следвате нашия път след леко и кратко изкачване ще стигнете на разклон на дясно за бившата резиденция, която до колкото знам в момента тъне в разруха, а наляво продължава пътеката. В тази част на пътеката няма табелки за изминатото разстояние.

В дъното на снимката се вижда покрива на беседка, която е погълната от растителността. Може би е била част от парка на резиденцията
    След това  пътеката продължава покрай трийсетина еднотипни недовършени къщи. Мислех, че е някакво недовършено селище, засегнато от кризата преди 10 години. Оказа се, че къщите са част от големия проект на японската милионерка Масако Оя и Столична община за "първото и най-голямо игрище за голф на Балканския полуостров" от началото на 90-те

Една от къщите все пак е довършена и обитавана
     Внимавайте със следващата снимка! Малко след обитаваната къща е ето този разклон. Тръгвате надясно, както ви показват децата.
   Ако хванете по другото разклонение, като нас, ще минете през борова гора, още от изоставените строежи и ще се върнете точно преди началото на въпросното "селище". Така неволно успяхме да си направим още една малка кръгова пътека.
По сбърканата пътечка

През "грешната" гора

Когато тръгнете по правилното разклонение след няколко минути излизате на полето. От тук има около 1 км до малкия язовир Михайлово, където се предлага платен риболов, а има и заведение за хапване. Точно преди входа на язовира има парници, които според табелките, предлагат продажбата на различни зеленчуци - домати, краставици, репички, лук, но не видяхме никакъв признак за продавач. Вероятно уикенда, когато има повече хора, могат да се купят зеленчуци тук.
   Вървенето през полето е неприятната част от този маршрут заради голямата горещина и липсата на каквато и да е сянка.

Един шаран излезе да ни разгледа
Кокошките и патето в клетката бяха особено интересни за децата

След като си починахме на сенчица, потеглихме по пътя обратно към града. Това е "Градомански път", който след като премине покрай огромен двор с високи зидове и табели "Снимането забранено" влиза в квартал Градоман. Малко след въпросната къща вдясно се отклонява нашата пътека на здравето и се гмурва отново сред прохладата на дърветата. Тук отново започнахме да попадаме на табелите с разстоянието от началото на пътеката и надморската височина.

Малко стълбички

На  близко разстояние има пейки за почивка

Последни стъпала и излизаме на полянката от която започна кръговата част на пътеката
  В залючение искам да кажа, че пътеката е лека и приятна и е подходяща за разходка с деца. Носете си вода, защото няма чешмички. Единственото място от където може да се вземе вода е заведението на язовира.