Бяхме си резервирали много приятно местенце съвсем в центъра на градчето, на един хвърлей от часовниковата кула.
В дворчето с изненада видяхме, че си имаме портокалово дръвче. Не очаквахме, че тук е възможно да виреят портокали, но ето на. И тук беше мястото където планирах да сложа снимката на въпросното портокалово дръвче, но се оказва, че моят критик Димо е преценил, че снимката не е хубава и я е изтрил. Ами ще се наложи да ми повярвате на честната дума - имаше портокалово дръвче и дори си имаше и плод портокалче. :)
Въпреки че пристигнахме почти на свечеряване не можехме да пропуснем да се разходим по тревненските улички преди да си потърсим място за вечеря. Повечето магазинчета вече затваряха, но влязохме в ножарска работилница. Майсторът се зарадва на трите ни деца, а след това ни сподели, че има пет сина и една дъщеря. Еха! Определено си спечели възхищението ни.
Направихме няколко снимки на ножовете, чухме интересни истории и си купихме нож за разфасоване на месо.
Успяхме да заснемем и двама храбри войни с шлемове и мечове. Третият войн отказа да се снима и се цупеше на вратата. Знам аз, че след години ще пита "А моята снимка къде е?", но това са рисковете на тийнеджърството - пропускаш да увековечиш готини спомени по незнайни причини.
След ножарската работилница минахме по популярния "Гърбав мост" на Трявна. Мостът е построен от уста Димитър Сергюв още през 1844-45 година. Другото име на моста е Кивгиреният мост. При предишните ни посещения на Трявна под този мост винаги е имало много рибки. Тази път не успяхме да видим нито една. Дори и на следващя ден, когато се върнахме с вкусни парченца питка, рибки нямаше:-(
Продължихме си разходката до така наречената Любовна чешма. При предишните ни посещения в Трявна го нямаше камъкът с легендата за чешмата.
От тук вече много гладни се отправихме на вечеря.
Избрахме си бирария "Трявна", която се намира среще църквата "Св. Михаил". Останахме изключително доволни от храната там. Всичко беше много вкусно, а порциите големи. Имат няколко вида хубава наливна бира, която произвеждат на място. Ние опитахме три от четирите предлагани. От мен гласуване с две ръце за плодовата бира.
Плодова, кехлибарена и светла бири |
Следващият ни ден в Трявна бе посветен на разглеждането на забележителностите в града. След бърза закуска започнахме от църквата "Св. Архангел Михаил". На това място съществува християнски храм още по време на Второто българско царство. По време на турските нашествия и последващото робство той е бил опожаряван неколкократно, но въпреки всичко тук не са се извършвали богослужения само то 1798 до 1814 година. Тогава, след султанско разрешение за постояване на часовниковата кула, тревненци изграждат и храма си отново.
Иконостасът на църквата е със прекрасна дърворезба, а иконите са прясно реставрирани.
В църквата има и музей на иконите. Входът е само левче за възрастен, децата не плащат, а вътре могат да бъдат видяни разкошни образци на иконописта от XIX век.
Тук се вижда и въжето за църковните камбани. Едвам опазихме Трявна от извънредна литургия 😜 |
Точно от другата страна на улицата срещу църквата е Славейковото училище. Това е едно от първите светски училища у нас, създадено е през 1839 г., а от 1849 г. в него преподава Петко Славейков, който въвежда обучение по рисуване, пеене, физическо възпитание. Училището е постоено върху земя, дарена от църквата "Св. Архангел Михаил" със средства дарени от местни търговци и други имотни тревненци. Училищната сграда е на два етажа с вътрешен двор, като на първият етаж към улицата са се помещавали различни дюкяни и занаятчийски работилници, с наема от които училището е подпомагала издръжката си. На втория етаж, освен класната стая е имало и общежитие, където са спели учениците от околните села.
Ние присъствахме на интересна беседа и научихме, че училището е било класно от взаимнообучителен тип: всички ученици (над 150 деца) са били в една голяма стая и по-големите ученици са помагали на учителя и са обучавали по-малките. На първия ред са седяли най-малките ученици, които са пишели с пръчици в пясък, на втория ред зад тях са учениците, които пишат върху восъчни плочки, след това са тази пишещи с паче перо върху хартия. Физическите наказания са били доста популярни - бой с пръчка, наказание на колене върху орехови черупки. Мързеливците, преписвачите и мърльовците са били наказвани с табелки, които да носят през целия град до дома си. С подобни, само че положителни табелки са били удостоявани и отличните и старателни ученици.
Старата, огромна класна стая на училището в момента е изложбена зала и в нея са изложени творби на братя Казакови. Аз от изкуство не отбирам хич и по тази причина от въпросните творби ми допаднаха не повече от 3-4 неща, макар че добросъвестно разгледах всичко.
В друга по-малка стая е направена възстановка как е изглеждала едновремешната класна стая. Не знам как са се справяли с ученето едно време децата, на си мислех, че ако наши съвремени деца са обучавани по подобен начин ще е цяло чудо ако едно от десет завърши четвърти клас четящо и пишещо що годе грамотно. Сякаш прадядовците им са били доста по-мотивирани.
В Славейковото училище има и стая с интересна експозиция на часовници. Заслужава си да се разгледа.
Във вътрешният двор, пък, покрай стените са нахвърляни огромно количество врати, предполагам че са свалени от различни къщи. Истинска загуба, според мен, е че не са реставрирани и експонирани някъде. Отделете им няколко минути и ги разгледайте, когато сте в Славейковото училище.
След училището, отново през моста се отправихме към Даскаловата къща. Аз се надявах да се отбием и към музея на иконите, но не срещнах разбиране от останалите членове на семейството и се примирих.
Тук се обявява въстанието в Травна. Къщата, в чиито двор е паметника е типична къща от 80-те години на XX век. Постарах се умишлено да не е в кадъра. |
Тревненският чорбаджия Христо Даскалов построява къщата за двамата си сина. Къщата е с типична възрожденска архитектура, с голям чардак, обширен двор и висок каменен зид. По време на освещаването ѝ майсторът-строител Димитър Ошанеца сключва облог с калфата си Иван Бочуковеца, кой от двамата ще направи по-хубав дървен таван-слънце от Гергьовден до Димитровден. Двамата майстори работели в тайна един от друг. Когато на Димитровден дошли майсторите от еснафа да оценят работите им, първо отворили стаята в която работил калфата Иван Бочуковеца. Всички били впечатлени от неговото Юлско слънце и решили, че заслужава вече да бъде майстор, а не калфа.
Юлското слънце на Иван Бочуковеца |
След това отворили стаята с майското слънце на Димитър Ошанеца и останали поразени от красивото и спокойно майско слънце и 88 маргаритки около него - всяка една различна от останалите. Единодушно решили, че Димитър Ошанеца с гордост може и трябва да носи титлата баш майстор - уста Димитър Ошанеца.
Майското слънце на Димитър Ошанеца |
Покрития чердак. Между всички стаи има и вътрешни врати, няма нужда да се излиза на чердака, при лошо време |
Гледка от чердака |
Задната фасада на къщата |
Райковата къща е типичен представител на Възрожденската градска къща с фасада обърната към улицата и втори етаж изнесен напред над първия, на който се е помещавал и дюкяна на собственика. В къщата са вплетени традиционни елементи на тревненските къщи с нови модерни "алафранга" елементи (по френски). Пример за подобни модерни повеи са нишите, оформени на чардака и в стаите и стълбището с овални стъпала към двора.
Никола Райков е имал голямо семейство с 11 деца. Търговските му връзки са се простирали чак до Багдат в едната посока и Париж - в другата. Бил е много богат човек, който не е парадирал с парите си, а е вършел доста благотворителни дела - дарявал е пари за построяването на класното училище, за издръжката на бедни ученици, сам е изградил пътищата до две, съседни на Трявна, села. В неговата къща се е появил и първият креват в Трявна и отново за пръв път родителската стая е отделена от детската. Между двете стаи има врата, която така е вписана в дървената стенна облицовка, че ако не ни я беше показала уредничката нямаше въобще да заподозрем за съществуването ѝ. Една хитринка, която възпрепятства малките дечица да се промъкват непоканени в спалнята на родителите е трийсетсантиметровия праг от детската стая към спалнята.
Стаята, в която се намира огнището и ниската масичка за хранене - паралия се е наричала "къщи". Между нея и детската стая има прозорче, през което майката може да наглежда децата докато си върши къщната работа.
В гостната на къщата в момента има експозиция на градски мебели от края на XIX век. Ние мислехме, че показаните мебели са докарани от Западна Европа, а се оказа, че всичките те са изработени от тревненски майстори. В детската стая пък видяхме изключително фини детски дрешки и обувки и бебешка проходилка и масичка със столче, които бяха подобни на съвременените модели, който стават на високо столче, на ниско столче, на масичка + столче. Оказа се, че нещо, което аз мислех за ново и революционно изобретение 3 в 1, хората са познавали и ползвали преди 150 години.
Син на Никола Райков и отраснал в тази къща е Пенчо Райков - първият български професор по химия. Той е бил изключително ученолюбив и прилежен ученик. Завършил е тревненското класно училище. След това е продължи образованието си в гимназия в Москва, където е завършил с първо отличиеу и златен успех. Висше образование е завършил в Лайпциг като първоначално е смятал да учи медицина, но в последствие се насочва към химията. Пенчо Райков е написал много учебници по органична химия, които са валидни и ползвани и до днес и е изобретил над 200 лабораторни съдове, тъй като е смятал, че лабораторните упражнения са изключително важни и полезни.
Всичко, което преразказах за Райковата къща научихме от уредничката там, която беше много сладкодумна и сме ѝ страшно благодарни за беседата. Без нея нямаше да можем да се насладим на тази разходка както подобава.
Последният музей, който посетихме в Трявна беше Музеят на азиатското и африканско. Всички предмети в музеят са събирани и от скулптора Златко Паунов по време на неговите пътувания в Индия, Непал, Китай, Бали и Африка. През 2004 г. той дарява колекцията си на родния си град Трявна.
Нашето божество ;) |
Няма коментари:
Публикуване на коментар